Truth in the end times. Biblical Christians.

Biblical Christians. THE TRUTH FOR THE FOLLOWERS OF JESUS CHRIST "Ye shall know the truth, and the truth shall make you free."

Czy Opoka była w Rzymie? – wyjaśnienie kwestii Piotra (12 argumentów)

Nasz Kolega Girion przetłumaczył kolejny ciekawy tekst:

https://uderzwfalsz.wordpress.com/2015/02/18/czy-opoka-byla-w-rzymie-wyjasnienie-kwestii-piotra/

Twierdzi się, że apostoł Piotr był pierwszym papieżem urzędującym w Rzymie. Jednak fakty są zupełnie inne…

#1. Paweł był apostołem pogan, nie Piotr. Rzym był pogańskim miastem.

Jednak napisałem do was, bracia, tu i ówdzie nieco śmielej, chcąc wam to odświeżyć w pamięci, a to na mocy łaski, która mi jest dana przez Boga, żebym był dla pogan sługą Chrystusa Jezusa, sprawującym świętą służbę zwiastowania ewangelii Bożej, aby poganie stali się ofiarą przyjemną, poświęconą przez Ducha Świętego. Rz 15:15-16, BW

Raczej przeciwnie, gdy zobaczyli, że została mi powierzona ewangelia między nieobrzezanymi, jak Piotrowi między obrzezanymi. Ga 2:7, BW

#2. Cesarz Klaudiusz wysłał na banicję wszystkich żydów z Rzymu w roku 50.

#3. Piotr poszedł do Babilonu w Mezopotamii.

Pozdrawia was zbór w Babilonie, wespół z wami wybrany, i Marek, syn mój. 1P 5:13, BW

#4. Jeśli Piotr byłby w Rzymie, Paweł nigdy by nie napisał tego, co znajduje się w pierwszym rozdziale listu do Rzymian.

Pragnę bowiem ujrzeć was, abym mógł wam udzielić nieco z duchowego daru łaski dla umocnienia was, to znaczy, aby doznać wśród was pociechy przez obopólną wiarę, waszą i moją. A nie chcę, bracia, abyście nie wiedzieli, że często zamierzałem przybyć do was, aby i wśród was, podobnie jak wśród innych narodów, zebrać jakiś plon, lecz aż do tej chwili miałem przeszkody. Jestem dłużnikiem Greków i nie Greków, mądrych i niemądrych. Tak więc, jeśli o mnie idzie, gotów jestem zwiastować ewangelię i wam w Rzymie. Albowiem nie wstydzę się Ewangelii Chrystusowej, jest ona bowiem mocą Bożą ku zbawieniu każdego, kto wierzy, najpierw Żyda, potem Greka. Rz 1:11-16, BW

Czy to nie byłaby zniewaga Piotra? Paweł chciałby zebrać jakiś plon od tych ludzi. Czy Piotr, papież, tego by nie zrobił?

Właściwie w Rzymie był Piotr, Szymon Mag (zobacz rozdział ósmy Dziejów Apostolskich). Był on kluczową postacią we wczesnym, odstępczym kościele w Rzymie.

#5. Paweł zadeklarował, że nie będzie głosił ewangelii tam, gdzie jest już znana. A napisał list do Rzymian.

A przy tym chlubą moją było głosić ewangelię nie tam, gdzie imię Chrystusa było znane, abym nie budował na cudzym fundamencie. Rz 15:20, BW

Jak to jest, głowa kościoła, pierwszy papież – Piotr, działa w Rzymie, głosi ewangelię, a tutaj Paweł mówi, że głosił i będzie głosił Słowo Boże tam, gdzie nie było znane. No to jakim cudem mógł pisać list do Rzymian, skoro tam już był Piotr, i pewnie zbudował już spore struktury. Po co miałby się mu wcinać?

#16. Paweł w swoich pozdrowieniach wymienił 30 różnych nazwisk, a nie pojawiło się tu pozdrowienie urzędującego papieża – Piotra. Przypadek?

A polecam wam Febę, siostrę naszą, która jest diakonisą zboru w Kenchreach, abyście ją przyjęli w Panu, jak przystoi świętym, i wspierali ją w każdej sprawie, jeśliby od was tego potrzebowała, bo i ona była wielu pomocna, również mnie samemu. Pozdrówcie Pryskę i Akwilę, współpracowników moich w Chrystusie Jezusie, którzy za moje życie szyi swej nadstawili, którym nie tylko ja sam dziękuję, ale i wszystkie zbory pogańskie, także zbór, który jest w ich domu. Pozdrówcie Epeneta, umiłowanego mojego, który jest pierwszym wierzącym w Chrystusa w Azji. Pozdrówcie Marię, która wiele dla was się natrudziła. Pozdrówcie Andronika i Junię, rodaków moich i współwięźniów moich, którzy są zaszczytnie znani między apostołami, a którzy już przede mną byli chrześcijanami. Pozdrówcie Ampliata, umiłowanego mojego w Panu. Pozdrówcie Urbana, współpracownika naszego w Chrystusie, i Stachysa, umiłowanego mego. Pozdrówcie Apellesa, wypróbowanego w Chrystusie. Pozdrówcie tych, którzy są z domu Arystobula. Pozdrówcie Herodiona, rodaka mego. Pozdrówcie tych, którzy są z domu Narcyza, a należą do Pana. Pozdrówcie Tryfenę i Tryfozę, które pracują w Panu. Pozdrówcie Persydę, umiłowaną, która wiele pracowała w Panu. Pozdrówcie Rufa, wybranego w Panu, i matkę jego, i moją. Pozdrówcie Asynkryta, Flegonta, Hermesa, Patrobę, Hermasa i braci, którzy są z nimi. Pozdrówcie Filologa i Julię, Nereusza i siostrę jego, i Olimpasa, i wszystkich świętych, którzy są z nimi. Pozdrówcie jedni drugich pocałunkiem świętym. Pozdrawiają was wszystkie zbory Chrystusowe. Rz 16:1-16, BW

#7. Piotr był umieszczony w Jeruzalem, gdzie czasowo podróżował do miejsc, jak Bitynia, Babilon i Północna Galacja. Wydarzania opisane w tym liście mieszczą się w przedziale czasowym 38-49 n.e.

Potem, po trzech latach, poszedłem do Jerozolimy, żeby się zapoznać z Kefasem, i przebywałem u niego dni piętnaście; a innego z apostołów nie widziałem oprócz Jakuba, brata Pańskiego. Ga 1:18-19, BW

Raczej przeciwnie, gdy zobaczyli, że została mi powierzona ewangelia między nieobrzezanymi, jak Piotrowi między obrzezanymi. Ga 2:7, BW

#8. Jeśli Piotr miałby być tym największym apostołem, pierwszym papieżem, to czemu apostołowie kłócili się, kto jest największy?

Powstał też spór między nimi o to, kto z nich ma uchodzić za największego. Lu 22:24, BW

#9. Paweł pisał ten list z Rzymu, wspomniał w nim, że tylko Łukasz był z nim, co wyklucza obecność Piotra.

Albowiem Demas mnie opuścił, umiłowawszy świat doczesny, i odszedł do Tesaloniki, Krescent do Galacji, Tytus do Dalmacji; tylko Łukasz jest ze mną. Weź Marka i przyprowadź z sobą, bo mi jest bardzo potrzebny do posługiwania. 2Tym 4:10-11, BW

#10. Piotr nie jest opoką, skałą, na którą Chrystus zbudował swój kościół. Katolicy powołują się na te fragment:

Otóż i Ja tobie powiadam: Ty jesteś Piotr [czyli Skała], i na tej Skale zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą. Mt 16:18, Biblia Tysiąclecia (katolicka)

A ja ci powiadam, że ty jesteś Piotr, i na tej opoce zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne nie przemogą go. Mt 16:18, BW (protestancka)

A co mówi oryginał, zajrzyjmy:

Piotr pochodzi od słowa Petros, co oznacza kawałek skały, albo większy, albo mniejszy od kamienia (lithos). Petra oznacza skała, zazwyczaj duża. Piotr nie był skałą!

#11. Chrystus jest opoką, skałą, na której zbudowany jest kościół.

I wszyscy ten sam napój duchowy pili; pili bowiem z duchowej skały, która im towarzyszyła, a skałą tą był Chrystus. 1Kor 10:4, BW

#12. Nie może być żadnej innej opoki. Tylko Chrystus.

Albowiem fundamentu innego nikt nie może założyć oprócz tego, który jest założony, a którym jest Jezus Chrystus. 1Kor 3:11, BW

Updated: 19 February 2015 — 13:28

7 Comments

Add a Comment
  1. KOŚCIÓŁ ZBUDOWANY JEST NA JEZUSIE, NIE NA PIOTRZE
    Jezus to Petra – potężna skała będąca akrogoniaios – kamieniem węgielnym, który jest częścią themelios – fundamentu. Na Nim kościół jest zbudowany z lithos – kamieni. Nie na petrosie – kamyku przydrożnym
    .
    Efez. 2:19-21
    19 A więc nie jesteście już więcej obcymi i przybyszami, ale współobywatelami z świętymi i domownikami Boga;
    20 Zbudowani na fundamencie (θεμελίῳ themelio) apostołów i proroków, gdzie kamieniem węgielnym (ἀκρογωνιαίου akrogōniaiou) jest sam Jezus Chrystus;
    .
    1 Kor. 3:11,
    11 Nikt bowiem nie może położyć innego fundamentu (θεμέλιον themelion) niż ten, który jest położony, którym jest Jezus Chrystus.
    12 A czy ktoś na tym fundamencie buduje ze złota, srebra, z drogich kamieni, drewna, siana czy ze słomy;
    13 Dzieło każdego będzie jawne. Dzień ten bowiem to pokaże, gdyż przez ogień zostanie objawione i ogień wypróbuje, jakie jest dzieło każdego.
    14 Jeśli czyjeś dzieło budowane na tym fundamencie przetrwa, ten otrzyma zapłatę.
    15 Jeśli zaś czyjeś dzieło spłonie, ten poniesie szkodę. Lecz on sam będzie zbawiony, tak jednak, jak przez ogień.
    .
    Mat. 16:13-19
    13 A gdy Jezus przyszedł w okolice Cezarei Filipowej, pytał swoich uczniów: Za kogo mnie, Syna Człowieczego, uważają ludzie?
    14 A oni odpowiedzieli: Jedni za Jana Chrzciciela, inni za Eliasza, a jeszcze inni za Jeremiasza albo za jednego z proroków.
    15 I zapytał ich: A wy za kogo mnie uważacie?
    16 Szymon Piotr odpowiedział: Ty jesteś Chrystusem, Synem Boga żywego.
    17 Wtedy Jezus powiedział do niego: Błogosławiony jesteś, Szymonie, synu Jonasza, bo nie objawiły ci tego ciało i krew, ale mój Ojciec, który jest w niebie.
    18 Ja ci też mówię, że ty jesteś Piotr (Πέτρος petros – kamień, mały kamyk), a na tej skale zbuduję mój kościół, a bramy piekła go nie przemogą.
    19 I tobie dam klucze królestwa niebieskiego. Cokolwiek zwiążesz na ziemi, będzie związane i w niebie, a cokolwiek rozwiążesz na ziemi, będzie rozwiązane i w niebie.
    .
    1 Piotra 2:5
    5 I wy sami, jak żywe kamienie (λίθοι lithoi), jesteście budowani w duchowy dom, stanowicie święte kapłaństwo, aby składać duchowe ofiary, przyjemne Bogu przez Jezusa Chrystusa.
    .
    πετρα petra – potężna opoka
    ἀκρογωνιαῖος akrogoniaios – kamień węgielny, pod skrajnym kątem lub narożu pochodna słów ἄκρον akron i γωνία gónia
    ἄκρον akron – największy, ekstremalny, najdalszy koniec
    γωνία gónia – kąt, róg, sekretne miejsce
    .
    θεμέλιος themelios –fundament, należący do fundamentu, pochodna słowa τίθημι tithemi
    τίθημι tithemi – kładę, umiejscawiam, położyć, wpasować, ustanowić, wyznaczyć, przeznaczyć
    .
    Πέτρος petros – kamień, mały kamyk
    .
    λιθος lithos – kamień
    .
    • Kefas nazywany przez legalistów filarem nie był kamieniem węgielnym
    Gal. 2:9
    9 I gdy poznali daną mi łaskę, Jakub, Kefas i Jan, którzy są uważani za filary, podali mnie i Barnabie prawicę na znak wspólnoty, abyśmy my poszli do pogan, a oni do obrzezanych.
    Cały kontekst listu do Galacjan wskazuje na to, że Paweł broniąc swojego apostolstwa przed obrzezanymi legalistami stawiającymi autorytet apostołów i starszyzny z Jerozolimy ponad autorytetem Pawła, używa sarkazmu mówiąc:
    Gal. 2:2…6
    2 A udałem się tam zgodnie z objawieniem i przedstawiłem im ewangelię, którą głoszę wśród pogan, osobno zaś tym, którzy cieszą się uznaniem, aby się czasem nie okazało, że biegnę albo biegłem na próżno.
    6 A co do cieszących się uznaniem – jakimi kiedyś byli, jest dla mnie bez znaczenia, Bóg bowiem nie ma względu na osobę – ci więc, którzy cieszą się uznaniem, nic mi nie narzucili.
    Sarkazm ten nie jest skierowany do braci w Jerozolimie lecz do legalistów nakazujących Galatom obrzezanie. Innymi słowy Paweł mówi do Galatów: tak wielce uwielbiani, wynoszeni na piedestały i uznani za filary przez zwodzących was legalistów apostołowie i starsi z Jerozolimy nie okazali się ważniejsi ode mnie! Oni uznali moją ewangelię, autorytet i apostolstwo niczego mi przy tym nie narzucając ani nie korygując mojej doktryny!
    .
    .
    Aposołowie i prorocy będący fundamentem przeminęli a wraz z nimi proroctwa i objawienia.
    Przy budowie domu nie stawia się ani Kamienia Węgielnego ani fundamentu wielokrotnie.

    1. Ciekawy tekst. Jeszcze ze szkoły pamiętam jak nas uczyli na historii, że pierwszym papieżem/biskupem Rzymu był Linus. Pamiętam to zaskoczenie jak dziś. Wikipedia pod hasłem Linus podaje, że “Do przełomu II i III wieku był jednak uważany za pierwszego papieża[2]”. Niektórzy twierdzą, że chodzi o tego Linusa, o którym Paweł wspomina w 2Tm 4:21, jednak w tym wersecie Paweł w żaden sposób go nie wyróżnia.

    2. Luc skąd bierzesz tłumaczenia słów? Znasz język czy to jakaś egzegeza mobilna?

  2. Hello,
    Od sierpnia tego roku interesuję się tematyką biblijną. Z tego co zdążyłam się zorientować to chyba jestem nowonarodzona, ale w związku z tym, że dopiero zaczynam zgłębiać tematykę biblijna, mam mnóstwo pytań i wątpliwości. Do tej pory byłam katoliczką, więc mam totalny mętlik w głowie 🙂 Czytam, szukam i pytam , żeby zrozumieć wiele zagadnień. Jedna z nich jest właśnie kwestia Piotra i tego, że KK opiera na nim swoje papiestwo. Czy ktoś z Was bracia i siostry mógłby się odnieść do tego wpisu: http://www.analizy.biz/marek1962/prymat.htm. Pozdrawiam

  3. Ciekawy artykuł o obecności w Rzymie. Natomiast o skale : Odróżniaj słowa Jezusa Chrystusa od Słów Apostołów/Uczniów – mają inna wagę. Słowa Pana są nienegowalne. Wyjaśnię Ci bracie dlaczego jedno nie przeczy drugiemu : otóż Chrystus w nas – nadzieja Chwały wraz z mocą Ducha Bożego jest Skałą. Dzięki temu Piotr może być Skałą i każdy narodzony ponownie może nią być o ile umniejszy się na tyle że glowniebChrystus w nim będzie widoczny . “Nie żyję już ja ale żyje we mnie Chrystus”

Leave a Reply Cancel reply

Truth Detective, Good News and Revelation © 2015 Frontier Theme
English
Polish
Polish
English
Exit mobile version